Seeking my acestor from Neukirchen (Ziegenhain)

Sorry, ik versta geen Duits.
Allereerst ben ik op zoek naar Jan Claesen Reijk geboren in 1726 in Neukirchen. Hij reisde naar Nederland en trouwde daar in 1746
Namen die hij gebruikte Nicolaes Reijk. In Nederland is er geen melding van een doop, alleen een huwelijk.
Ik ken de ouders niet. Misschien kan iemand mij helpen.

The only Nicolas baptized in Neukirchen in 1726 was Niclos Henrich Kreÿ:

Dom 2 p. pasch. d. 5t Maij Barthol. Kreÿ einen jungen Sohn laßen
tauffen, welcher d. 26. Apr. Vorhero gebohren, Petter darzu wahr
Henrich Lotz, Apotecker gesell aus Herßfeldt, und ward dem Kindt
der nahm Niclos Henrich gegeben

The second Sunday after Easter, 5. May, Barthol[omäus] Kreÿ had a young son baptized, who was born the 26. Apr. before.
Godfather to the child was Henrich Lotz, pharmacist journeyman from Hersfeld, and the child was given the name Niclos Henrich

From a quick glance through the years 1725 and 1726, there is no-one by the name Reich or Reijk in that place. There is the name Reidt, but no Nicolas.

Bedankt voor uw antwoord. Ik schrijf dit in een vertaalapp.
Kan het zijn dat de geboorte/doop in een andere stad/dorp heeft plaatsgevonden? Hij tekende onder verschillende namen; het is mogelijk dat hij de naam heeft aangenomen toen hij naar Nederland kwam. In Nederland werd alles opgeschreven zoals het werd gezegd. Hij had nog een neef, Christoffel Claus, die op zijn huwelijk getuigde, geen geboortedatum, beide ouders overleden.

Selbstverständlich kann die von Ihnen gesuchte Person auch irgendwo anders geboren sein.

Bei Archion kann man aber nicht automatisch nach Namen suchen.

Damit ist es ohne weitere, konkrete Angaben purer Zufall, wenn Sie hier Informationen über ihn finden.

Aber Sie können ja selber (nach dem Kauf eines Passes) jederzeit die hier vorhandenen Kirchenbücher durchsehen. Und vielleicht werden Sie ja fündig.

BG

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de persoon die u zoekt ergens anders geboren is.

Met Archion kun je echter niet automatisch op naam zoeken.

Zonder verdere concrete informatie is het dus puur toeval als je hier informatie over hem aantreft.

Maar u kunt op elk moment (na aanschaf van een pas) de kerkelijke archieven raadplegen die hier beschikbaar zijn. En wellicht vind je wat je zoekt.

BG
Ik heb een proefabonnement van 1 maand. Het probleem is echter: ik lees, spreek of schrijf geen Duits, en zeker geen 18e-eeuws Duits. Ik hoopte dat ik een beetje hulp kon krijgen. Voor zover ik weet lijken er drie Neuenkirchen te zijn.
Het schrift in Nederland schrijft: Jan Claesen Reijk uit Nijkerk. Het lijkt erop dat hij zijn naam heeft veranderd. In Nijkerk in Nederland is hij niet te vinden. Een andere aanwijzing is dat hij christelijk gereformeerd was. Misschien bent u ingeschreven via een gereformeerde kerk.
Ook in de burgerboeken van Amsterdam komt hij niet voor.

OK, verstanden.

Nijkerk kann auf Deutsch sein:

Neukirchen, aber auch
Neuenkirchen, oder
Neunkirchen

Auf dieser Seite sehen Sie viele Gemeinden mit dem Namen: Neukirchen

Auf dieser Seite sehen Sie viele Gemeinden mit dem Namen: Neuenkirchen

…. und last but not least hier viele Gemeinden mit dem Namen: Neunkirchen

Es ist also überhaupt nicht einfach, den zutreffenden Ort zu finden.

Und erschwerend ist ja auch noch der Familienname ins Niederländische „übersetzt“ worden.

Eine harte Nuss…..

Absoluut een moeilijke vraag. Hij heeft Christoff Claus als getuige op zijn bruiloft. Tijdens het zoeken ontdekte ik dat hij zich ook in Amsterdam bevond en zich als matroos bij de VOC had ingeschreven en uit Bremen kwam. Nu zal ik denk ik in de Amsterdamse boeken moeten zoeken naar Christoffel, wiens geboortedatum onbekend is.
De getuige bij de doop van Nicolaas' dochter Grietie op 24 september 1775 was Jacob Krommes.
Deze kwam uit “Nijkerk in Hessen”, wordt in twee aparte contingenten gerapporteerd op 19 oktober 1781 met Anna Margareta Elisabeth Kolders

Nicolaus Reijk huwelijk

Absoluut een geweldige optie. Hij heeft Christoff Claus als volgzaam op zijn bruiloft. Ook zij werden met zijn tweeën naar Amsterdam gehaald en als matrozen bij de VOC in Bremen ingezet. Nu denk ik dat in de Amsterdamse boeken Ik wil naar Christoffel, de geboortedatum van Wenen is onthuld.
De actuige bij de doop van Nicolaas' dochter Grietie op 24 september 1775 was Jacob Krommes.
Deze kwam uit “Nijkerk in Hessen”, wordt in twee afzonderlijke contingenten gerapporteerd op 19 oktober 1781 met Anna Margareta Elisabeth Kolders

Nicolaus Reijk huwelijk
Sorry for wrong translate but i do it with an translate app

Vielen Dank für den Link zur Heiratsurkunde.

Der Familienname Krommes kommt mindestens bereits seit ca. 1640 in Neukirchen (Knüll / Hessen) vor.

Und es gibt dort auch den Familiennamen: Raidt / Reith

…. also nachsehen, ob sich dazu etwas finden lässt.

Jetzt sehe ich 3 Neukirchen in Hessen. Ich denke, seine Herkunft muss in der Nähe von Bremen liegen, da sein Cousin Christoffel wahrscheinlich aus Bremen stammt

Ich kann zwar hier nicht alles, in der mir fremden Sprache, lesen, aber ich denke, dass KoenigAguar schon richtig lag, bzw. man da mal weitersuchen könnte.

Die genannte Familie erscheint bei Gedbas, aber ohne den Sohn Nicholas, den man vlt. nicht gefunden hat:

GEDBAS - Johann Bartholomäus KREY

Seine Konfirmation (Nicholas) ist hier:

Es findet sich aber keine Heirat, soweit ich sehen konnte.

Die genannten Namen Christoffel Claus (Christoffel Clooß, Vater der Mutter) und Krommers (Hans Henrich) finden sich ebenfalls, einmal links unten und rechts oberhalb:

Möglicherweise helfen die Angaben weiter, da es sich bei den Paten und Zeugen um Kinder der Familien handeln könnte.

Ich kann zwar hier nicht alles, in der mir fremden Sprache, lesen, aber ich denke, dass KoenigAguar schon richtig lag, bzw. man da mal weitersuchen könnte.

Hmmm, so ganz passend sieht das für mich im Moment leider noch nicht aus.

Wenn man die eigenhändige Unterschrift des Bräutigams auf der Heiratsurkunde betrachtet

Nicolaus Riyk (die Braut macht 2 Kreuze)

....dann fällt es schon etwas schwer von "Riyk" (ausgesprochen vielleicht: Reik) auf "Krey" zu kommen.

Dennoch glaube ich, daß der Ort "Neukirchen (Knüll) im Schwalm-Eder-Kreis" richtig sein könnte!?!

Reith -> Rijk is een kleine stap. Niklaus werd geboren in 1726.
Maar de ouders weten niet of er nog meer kinderen zijn.

Ja, Reith -> Riyk ist nur ein kleiner Schritt.

ABER(!) im Kirchenbuch von Neukirchen (Knüll) gibt es im Jahr 1726 keine(!) Geburt eines Nicolaus Reith / Riyk.

Das ist das Problem.

Het kan zijn dat deze in Nederland aankomt en dat er een andere persoon (en voornaam) arriveert. Bij zijn eerste huwelijk tekende hij als: Jan Claessen Reijk. Hij vormt vandaag de dag nog steeds een mysterie, wil in Amsterdam en omgeving zijn hij maar een paar mensen die Rijk, avenues van Rijk, de Rijk zijn
Bedankt

Dort unterschreibt er ohne jeden Zweifel - 100% sicher - als:

Jan Claß Reitt

[Johann / Johannes Nicolaus / Claas Reitt]

Zurück
Oben